ISSN  2077-8155
EISSN  2411-0302
DOI: 10.21779/2077-8155
islamoved@yandex.ru
vagabovmihdgu@rambler.ru
8(8722)56-21-29
Архив:
2023 г.
01
02
03
04
2022 г.
01
02
03
04
2021 г.
01
02
03
04
2020 г.
01
02
03
04
2019 г.
01
02
03
04
2018 г.
01
02
03
04
2017 г.
01
02
03
04
2016 г.
01
02
03
04
2015 г.
01
02
03
04
2014 г.
01
02
03
04
2013 г.
01
02
03
04
2012 г.
01
02
03
04
2011 г.
01
02
03
04
2010 г.
01
02
03
04
2009 г.
01
02



Салмин А.К.

Исламизация тюрков Поволжья

Музей антропологии и этнографии им. Петра Великого (Кунсткамера) РАН; antsalmin@mail.ru
В статье анализируется процесс исламизации тюркских народов Поволжья. Хронологический охват – с VIII в. по сегодняшний день. В контексте имеющихся источников и основной литературы автор пытается выявить способы влияния элементов ислама и кыпчакизмов на чувашей. Прослеживается взаимодействие исламского мира с народными верованиями и православием. При этом до второй половины XIV в. процесс мусульманизации выражен слабо. Основной вывод – ислам и кыпчакские компоненты проникали к чувашам через казанских татар. Обобщения подкрепляются конкретными фактами. Сегодня ислам среди тюркоязычных народов Среднего Поволжья (татар и мишар) живет и процветает. Он однозначно стал надэтическим и этнообъединяющим фактором. На месте городища Булгар раскинулся исламский культурно-образовательный центр со своим университетом. Историки, религиоведы и этнографы Казани и других городов изучают лучшие традиции ислама. В селе Шыгырданы Батыревского района Чувашской Республики участились встречи, конференции и симпозиумы тюркологов и исламоведов, на которых обсуждают вопросы дальнейшего развития толерантности в межнациональных отношениях. В целом ислам в Поволжье играет положительную роль в сохранении стабильности в важнейшем многонациональном и поликонфессиональном регионе России. Русские, чуваши, мордва, марийцы, проживающие в регионе дисперсно с татарами и мишарами, исповедующими ислам, видят в своих соседях надежных сограждан.

Ключевые слова: религия, ислам, тюрки, монголы, чуваши.




The article contains an analysis of introduction of Islamic religion among Turkic peoples of the Volga region. Chronologically, it covers the period from the 18th century until now. In the context of the available sources and the basic literature, the author is trying to identify the methods of influence of the Islamic religion elements and kipchakisms on the Chuvash. The interaction of the Islamic world with people’s religious faiths and Orthodoxy is discernible. The Muslimization process had been weakly expressed until the second half of the 14th century. The main conclusion is that Islam and Kipchack components were introduced to the Chuvash through Kazanian Tatars. The general conclusions are supported with concrete facts. Now the Islamic religion is alive and blooming, as the saying goes, among Turkic-speaking people of the Middle Volga (Tatars and Mishars). It clearly has become a super-ethic and ethno-unifying factor. At the site of ancient Bulgars’ town, an Islamic cultural and education center is spread out with its university. Historians, religious studies scholars, and ethnographers from Kazan and other cities study the best traditions of Islam. Meetings, conferences, and symposia of turkologists and Islam experts held in Shykhyrdany settlement of the Batyrevo District of the Chuvash Republic have become more frequent. They are devoted to the discussion of the matters of further improvement of tolerant attitudes in inter-ethnic relations. In general, Islam plays a positive role in the Volga Region in maintaining stability in the most important multinational and multi-religious region of Russia. The Russians, the Chuvash, the Mordva, the Mari residing in the region dispersely with Tatars and Mishars who profess Islam see their neighbors as faithful fellow citizens.

Keywords: religion, Islam, Turks, Mongols, Chuvash.


DOI: 10.21779/2077-8155-2017-8-4-61-71

[в формате pdf]

102 скачиваний