ISSN  2077-8155
EISSN  2411-0302
DOI: 10.21779/2077-8155
islamoved@yandex.ru
vagabovmihdgu@rambler.ru
8(8722)56-21-29
Архив:
2021 г.
01
02
03
2020 г.
01
02
03
04
2019 г.
01
02
03
04
2018 г.
01
02
03
04
2017 г.
01
02
03
04
2016 г.
01
02
03
04
2015 г.
01
02
03
04
2014 г.
01
02
03
04
2013 г.
01
02
03
04
2012 г.
01
02
03
04
2011 г.
01
02
03
04
2010 г.
01
02
03
04
2009 г.
01
02



Кулиев Д.Т.

Преступление согласно исламскому праву: понятие, соотношение с грехом и классификация

Высшая школа экономики; kdzhamali@bk.ru
Статья является результатом исследования вопроса, связанного с корректностью использования понятийного аппарата, необходимого при исследовании исламской правовой культуры, в частности понятий грех и преступление. Шариат, который основан на Коране и Сунне, является основой фикха и исламского права. В работах, посвященных указанной тематике, авторы нередко отождествляют понятия грех и преступление, тогда как с точки зрения шариата, фикха и исламского права эти категории необходимо разграничивать. Нормы шариата могут быть отражены в праве, но это лишь свидетельствует о том, что шариат является основой для исламского права. Преступление же является юридической категорией, оно устанавливается действующим законодательством. Шариат, законодательство и правовые доктрины часто могут совпадать, и одно и то же деяние может быть представлено и как грех, и как преступление, что не означает их тождественности. В статье устанавливается наличие в шариате и исламском праве разграничений понятий грех и преступление. На основе исследования таких категорий, как кисас, дийа и тазир, выявлено, что государства, относящие себя к исламским, должны имплементировать их в свое законодательство, в противном случае такие государства не должны позиционировать себя исламскими государствами.

Ключевые слова: ислам, шариат, грех, исламское право, преступление.


Kuliev D.T.
Crime under Islamic Law: Definition, Relation with Sins, and Classification
Higher School of Economics; kdzhamali@bk.ru

This article appears to be the result of extensive research dedicated to the question of the correct use of the common language while studying Islamic legal culture, and particularly the concepts of sin and crime. Consisting of the Quran and Sunnah of the Prophet Muhammad, Sharia turns out to be the basis for fiqh and Islamic law. The latter is a legal phenomenon implying different legal concepts such as crimes. As we can see from the legal works analysed, the authors often synonymise the terms ‘sin’ and ‘crime’; at the same time it is strongly recommended to differentiate these terms in the context of Sharia, fiqh and Islamic law. However, in our opinion, it is necessary to distinguish between these two categories, since Sharia that deals only with sins is a set of religious norms not relevant to law and jurisprudence. There is no doubt that Sharia norms can be reflected in the law, but it is just another evidence of Islamic law to be based on Sharia. Quite the contrary, crime is a legal concept established by legislation. There are times when Sharia, legislation and legal doctrines coincide, and the same act can be considered both as a sin and as a crime, but it does not mean that they are identified. Thus, the novelty of the study consists in the distinction between the concepts of ‘sin’ and ‘crime’ in Sharia and Islamic Law. Besides, having finished the research in such categories as ‘qisas’, ‘diya’ and ‘tazir’, the author comes to a conclusion that the states which hold themselves out to be ‘Islamic’ ought to include these types in their legislation. Elsewise, such states do not have the right to be called ‘Islamic’.

Keywords: Islam, Sharia, sin, fiqh, Islamic law, crime.


DOI: 10.21779/2077-8155-2021-12-3-89-101

[в формате pdf]

17 скачиваний