Разаханов Саид Сефербекович, Сефербеков Руслан Ибрагимович
Современные практики бытового ислама у лезгин Дагестана
Дагестанский государственный университет; 79034779866@yandex.ru;
Институт истории, археологии и этнографии Дагестанского федерального исследовательского центра РАН; ruslan-seferbekov@yandex.ru
Аннотация. В статье на основе собранного в лезгинских селениях полевого этнографического материала даётся описание современных практик, связанных с культом мусульманских святых и почитанием пиров и зияратов. Эти святыни используются местным населением в ритуалах мантики, магии погоды, «связывания» пасти волку и народной медицине. Эти воззрения берут своё начало в древности и относятся к ранним формам религии – магии, анимизму, фетишизму, шаманизму, культам предков, камня, дерева и воды. Нахождение вблизи сакральных объектов диктовало участникам обрядов определенную этику соприкосновения с их границами, что (через атрибуты) подчёркивало их потусторонность. С исламизацией Дагестана эти формы религиозных воззрений трансформировались и стали органической частью народного ислама, проявляясь в коллективных и индивидуальных молениях (например, в ритуалах вызывания дождя), обряде зикр, раздаче милостыни садака, аграрных обрядах, излечении людей и скота от различных болезней. Сохранение древних доисламских культов и практик в обрядовой культуре лезгин в суфийской форме ислама в первой четверти XXI в. свидетельствует об их значимости в системе ментальных ценностей, этнической, национальной, культурной и религиозной идентичности лезгинского этноса в эпоху глобализации.
Ключевые слова: лезгины, бытовой ислам, культ святых, календарные обряды, ранние формы религии.
Razakhanov Said Seferbekovich, Seferbekov Ruslan Ibragimovich
Modern Practices of Popular Islam among the Lezgins of Dagestan
Dagestan State University; 79034779866@yandex.ru;
Department of Ethnography, Institute of History, Archeology and Ethnography, Dagestan Federal Research Center, Russian Academy of Sciences; ruslan-seferbekov@yandex.ru
Abstract. The article is based on ethnographic field material collected in Lezgin villages The authors describe modern practices associated with the cult of Muslim saints and the veneration of pirs and ziyarat. These shrines are used by the local population in rituals of mantika, weather magic, “binding” the wolf's mouth and in traditional medicine. The origins of these views are in the antiquity and relate to early forms of religion – magic, animism, fetishism, shamanism, cults of ancestors, stone, wood and water. Being near sacred objects dictated to the ritual participants a certain ethics of contact with their boundaries, which (through attributes) emphasized their otherworldliness. With the Islamization of Dagestan, these forms of religious views were transformed and became an organic part of popular Islam, manifested in collective and individual prayers, the ritual of zikr, the distribution of sadakah (alms), performed in rainmaking rituals, agricultural rituals, and the healing of people and livestock from various diseases. The preservation of ancient pre-Islamic cults and practices in the ritual culture of the Lezgins and the Sufi form of Islam they profess in the first quarter of the 21st century testifies to their importance in the system of mental values, ethnic, national, cultural and religious identities of the Lezgin ethnic group in the era of globalization.
Keywords: Lezgins, popular Islam, calendar rituals, cult of saints, early forms of religion.
DOI: 10.21779/2077-8155-2024-15-3-94-105
[в формате pdf]
10 скачиваний
|